Internationale testfase CrashCube van start

Woensdag 30 november 2011 start de internationale testfase van de CrashCube, een techniek waarmee verkeersongevallen beter kunnen worden geanalyseerd. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) valideert deze nieuwe techniek, die door politie Rotterdam-Rijnmond is ontwikkeld.

CrashCube

Met de CrashCube kan de politie op de plaats van een ongeval elektronische gegevens uit voertuigen uitlezen. Deze informatie kan de toedracht van het ongeval verduidelijken en maakt het mogelijk verkeerongevallen nog beter te analyseren.

De elektronica in moderne auto's meet en regelt de situatie van een auto voortdurend. Onderdelen die kapot gaan, bijvoorbeeld tijdens een ongeval, worden door deze elektronica doorgaans geregistreerd als storing. Soms worden er ook extra gegevens opgeslagen over de toestand van de auto op het moment dat het onderdeel kapot ging. Deze informatie kan van groot belang zijn bij het achterhalen van wat er tijdens een ongeval is gebeurd.

Validatie NFI

Het NFI valideert de CrashCube door te onderzoeken of de gegevens die de CrashCube uitleest overeenkomen met de daadwerkelijke toestand van de auto. Doordat de automarkt constant in ontwikkeling is, zal de ontwikkeling en de validatie van de CrashCube dit ook zijn.

De validatie door het NFI zal zich in eerste instantie richten op de huidige modellen die met de CrashCube kunnen worden uitgelezen. Daarnaast zal het NFI bij de forensische verkeersongevallenanalyse gebruik maken van de gegevens die de CrashCube uitleest.

Ontwikkeling verkeersongevallenonderzoek

Het verkeersongevallenonderzoek is de laatste jaren sterk in ontwikkeling. Berekeningen op grond van de ontstane schade en de sporen op de weg vormen de basis voor de ongevallenanalyse. Steeds vaker zijn er echter digitale gegevens beschikbaar, die de auto zelf tijdens de botsing heeft geregistreerd.

"Door het gebruik van de CrashCube verwachten we een sterke toename van de beschikbaarheid van zulke data. Het NFI juicht die ontwikkeling toe en werkt aan een solide basis voor de interpretatie van deze gegevens," licht Kees Möhring toe, directeur externe relaties van het NFI.

VINCube

Naast de testfase van de CrashCube start ook de testfase van de VINCube, de nieuwe techniek in de strijd tegen de voertuigcriminaliteit. Het apparaat kan gestolen auto's of onderdelen van auto's beter opsporen, doordat het de elektronische voertuigidentificatienummers (VIN) kan lezen. Deze nummers wordt ook wel frame- of chassisnummers genoemd. Alle voertuigen wereldwijd zijn voorzien van dergelijk nummer.

Europese testpartners

De CrashCube en de VINCube worden door de Nederlandse politie en de volgende Europese partners getest: Guardia Civil (Spanje), Forensic Instituut Zurich (Zwitserland), An Garda Siochana (Ierland), politie Slovenië en de Humberside Police (Groot-Brittannië).

Binnen het project 'CrashCube' zijn, naast het NFI, ook Rijkswaterstaat en de Rijksdienst voor het Wegverkeer partners van politie Rotterdam-Rijnmond.

Update: Validatie bracht tekortkomingen aan het licht

De validatie is in 2012 afgerond en heeft verschillende tekortkomingen aan het licht gebracht. Het NFI en de Nederlandse politie zijn sindsdien niet meer betrokken geweest bij de verdere doorontwikkeling van de CrashCube.